dinsdag 11 oktober 2011

Roy Bakker wint ook in Eindhoven tijdens de 2e Rotax Racing Day

Het team van Roy Bakker maakte zich klaar voor de 2e Rotax Racing day. Een wedstrijd waar Roy niks te winnen en ook niks te verliezen had, dus een goede trainingsmogelijkheid. Roy heeft een week van tevoren getraind in Eindhoven en besloot de dag voor het wedstrijd weekend niet te gaan trainen. Normaal is er minimaal een trainingsdag nodig om de perfecte afstelling te vinden voor de kart en de coureur aan de baan te laten wennen. Dit vraagt dus wel om het maximale van de coureur.

Tijdens de vrije training op zaterdagochtend zette Roy meteen een 2e tijd neer. Zonder te trainen vond hij dit een aardig resultaat. Tussen hem en de nummer 1 zat ongeveer 7 tiende van een seconde, dus dat is een flink gat. Daarom werd er besloten om de kart aan te passen voor het tijdrijden om zo dichter bij te komen.

Tijdens het tijdrijden ging het beter dan verwacht. Roy pakte pole position met 45,992 terwijl voor de tweede plaats een tijd stond van 46,062. Een heel klein gat, maar genoeg voor Roy om de eerste race van de 1e plaats te mogen starten. Het team van Roy besloot om de kart hetzelfde te laten staan als met tijdrijden en wilde zo de 1e race aanvangen.

Tijdens de 1e race op zaterdag maakte Roy een goede start en kwam als eerste door de bocht. Roy lag ruim 14 rondes op kop en daarna begon de nummer 2 aan te dringen. Het was een nek aan nek gevecht tussen hem en de nummer 2 die Roy helaas als 2e moest eindigen. Roy kwam erachter dat hij te weinig topsnelheid had. Dit kwam doordat het team van Roy de trainingsmotor op de kart had gezet voor het weekend om zo de wedstrijdmotor te sparen.

Het team van Roy had voor de tweede race iets veranderd aan de afstelling van de motor waardoor deze beter zou moeten gaan lopen. Na de start van de 2e race kwam Roy als 3e door de bocht heen, maar pakte meteen in de eerste ronde de 2e plaats weer terug. Zo kon hij zijn weg vervolgen naar de nummer 1 in de race. Roy heeft constant achter de nummer 1 gereden maar kon er nergens voorbij komen omdat de nummer 1 heel erg verdedigend reed. Dit betekend dat hij bij de inhaalpunten de binnenkant van de bocht koos om zo inhaalacties te voorkomen. Roy kwam erachter dat het zo niet ging werken, dus liet hij zich iets afzakken. Zo kreeg de nummer 1 het gevoel dat Roy weg was en ging hij weer normale racelijnen rijden. Roy zag dat de nummer 1 zijn lijnen veranderde en hij sloeg meteen toe. Hij pakte de eerste plaats in de race met een inhaalactie waar de nummer 1 het totaal niet zou verwachten. Roy reed daarna 0,7 seconde weg bij de nummer 2 en finishte als 1e.

Met een goed gevoel van de eerste dag kon het team van Roy de tweede dag van het weekend aanvangen. Tijdens de vrije training reed Roy opnieuw een 2e tijd, maar Roy wist dat dit wel goed zou komen met tijdrijden. Dit was de dag ervoor ook al gebleken. Dit kwam inderdaad goed, want Roy reed een 1e tijd met 45,813. Een stuk sneller dan de eerste dag met opnieuw dezelfde man op de tweede plaats.

De eerste race op zondag was echter een kopie van de dag ervoor. Roy kwam als eerste door de bocht heen en kwam topsnelheid te kort op het rechte stuk. Hierdoor kon de nummer 2 in de race enkele malen passeren, maar wist Roy hem steeds weer terug in te halen. ondanks de tekortkoming aan topsnelheid wist Roy de 1e plaats niet te behouden en moest de wedstrijd opnieuw eindigen als 2e.

Het team van Roy besloot voor de laatste race van het weekend toch de wedstrijdmotor op de kart te zetten. Als Roy de laatste race eerste zou worden, zou hij ook het weekendklassement winnen. Na geen pauze te hebben gehad en hard te hebben gewerkt kon Roy de laatste race van het weekend aanvangen.

Het team van Roy besloot voor de laatste race de bandenspanning een stuk te laten zakken. De race zou aan het einde beslist gaan worden en niet in het begin. Met de start van de laatste race nam Roy de 2e plaats in handen en vocht meteen voor de eerste plaats. Hij moest dit echter staken vanwege de lage bandendruk. De achterstand was opgelopen tot 1,5 seconde. Na ongeveer 10 rondes begon Roy heel hard te gaan en liep met stappen in op de nummer 1 in de race. De nummer 1 had dit echter niet door en in de 17e ronde passeerde Roy zonder aarzelen de nummer 1. Na een gat van 1,5 seconde te hebben gedicht. Roy reed meteen met stappen weg, alleen duurde de race niet zo lang meer. Roy eindigde de race als 1e met een voorsprong van 0,7 seconde.

Met de 2 overwinningen en 2 pole positions van Roy, schreef hij het weekendklassement op zijn naam. Er was sprake van gelijke puntenstand, maar dan word er uitgegaan van het tijdrijden. Roy had 2 keer pole position gereden en was daarom de winnaar van het weekend. Hiermee liet Roy het hele CRG team achter zich waar hij vorig jaar en begin van dit jaar voor gereden had.

Geen opmerkingen: