zondag 20 juni 2010

Roy Bakker op podium in 3e manche Genk

Opnieuw was er een succes voor Roy Bakker in de 3e manche van het Belgische Max Challenge. Maar daar zag het aan het begin van dit weekend absoluut niet naar uit. Met een 1e plaats was het vorige weekend op Genk in het BNL kampioenschap afgesloten, waardoor er in het team van Roy een prima sfeer was voor dit BMC weekend.

Al het materiaal, zowel kart als motoren, waren uitvoerig gecontroleerd, voordat het team afreisde naar Genk voor deze manche voor het BMC kampioenschap 2010. Voor training en kwalificatie had het team van Roy gekozen voor de snelste setup van de kart en de snelste motor van het team, de 2010 Rotax-Max DD2. Met deze combinatie werd op zondagochtend de vrije training gestart. Helaas ging het in deze vrije training al snel fout met de 2010 motor.

Deze liep al na enkele ronden vast, waardoor Roy de vrije training moest staken en het team supersnel de motor moest wisselen voor de 2009 motor om op tijd te zijn voor de direct volgende kwalificatie van de DD2 klasse. Deze 2009 motor had echter zojuist een revisie ondergaan, waardoor de motor nog moest worden ingereden. Dat moest dus tijdens de kwalificatie gaan gebeuren.

Het team had precies genoeg tijd om de motorwissel af te ronden voor de start van de kwalificatie. Roy reed de eerste 3 ronden nog in aangepast tempo vanwege het inrijden van deze motor, maar ging na een seintje van het team toch proberen om een zo goed mogelijke kwalificatietijd neer te zetten. Omdat de 2009 motor aanzienlijk minder snel is als de 2010 motor, was dit een lastige opgave. Daarnaast kon deze motor natuurlijk ook sneuvelen tijdens het inrijden.

Gelukkig voor Roy bleven problemen met de 2009 motor verder uit en zette Roy alsnog een goede tijd neer van 54.066 in deze kwalificatie. Roy kon daardoor toch vanaf de eerste rij starten. Direct bij de start van de eerste finale op zondag viel Roy aan en pakte direct de koppositie ten koste van Christof Huibers. Roy wist echter geen afstand te nemen van Huibers door het gebrek aan vermogen in de 2009 DD2 motor. Wel reed Roy samen met Huibers in een goed tempo los van de volgende groep.

In ronde vier wist Huibers Roy weer te passeren en hield de kop tot aan ronde 9, maar wist ook niet van Roy weg te rijden. Uiteindelijk wist Roy in de negende ronde opnieuw Christof Huibers te passeren, waarmee hij de eerste plaats wederom in handen nam. Tot de finish bleef het daarna ontzettend spannend, omdat Huibers op de bumper van Roy bleef volgen en probeerde de eerste plaats terug te veroveren. Dit lukt uiteindelijk niet en Roy finisde met 0.663 seconde voorsprong als eerste in deze eerste finale op de zondag.

In de 2e finale van de zondag had Roy opnieuw een goede start en wist weer direct de koppositie te veroveren. In de hevige strijd, die volgde, moest Roy zowel Huibers als Raymakers voor laten gaan en viel dus terug naar plaats 3. Zowel Raymakers, Huibers als Roy bleven als aan een touwtje over de baan gaan. In ronde 4 nam Huibers de kop over van Raymakers en in ronde 6 wist ook Roy met een mooie inhaalactie Raymakers te passeren. Uiteindelijk liepen Huibers en Roy bijna 6 seconden uit op de rest van het veld, maar Roy kon de eerste plaats niet meer veroveren en eindigde op 0.553 seconden als tweede achter Huibers.

Geen opmerkingen: