Na veel testwerk en diverse aanbiedingen van andere teams om over te stappen naar een ander kartmerk had het management van Roy Bakker Racing in januari j.l. toch besloten om actief te blijven met de Maranello van VF Kartracing. Daarmee was de rust weer teruggekeerd in het team van Roy na maanden van speculaties en aanbiedingen. Na het uitgebreid testen van de motoren in de weken voor deze wedstrijd en het uit-werken van een nieuwe uitstraling voor Roy qua kart en kleding was het team super gemotiveerd om weer te starten in het NK Chrono.
Op zaterdag 7 maart j.l. werd gestart met de vrije trainingen en kreeg Roy naast zijn vaste concurrent Maik Barten nu ook te maken met jongens als Roy Geerts, Giel Bronder en Jim Ringelberg. Ondanks het grote aantal deelnemers en de uitgebreide concurrentie wist Roy zich tijdens de trainingen prima in de top 3 te handhaven. In de vrije training op de wedstrijddag had Roy opnieuw een tijd bij de eerste 3, hetgeen een prima uitgangspunt voor de kwalificatie betekende.
In de kwalificatie ging het iets minder, mede door het grote aantal deelnemers en de daardoor beperkte ruimte op het circuit. Roy kwalificeerde zich als 4e en kon door de diskwalificatie van Timo Zwerus vanwege tekort aan gewicht opschuiven naar de 3e plaats op de startgrid voor de prefinale.

Omdat de DD2 als laatste klasse start, was de prefinale gepland voor 14:30 uur, waardoor Roy dus bijna 2 uur moest wachten tussen kwalificatie en prefinale. Uiteindelijk was Roy bij start als 5e door de eerste bochten nog voor Maik Barten, die door veel duw en ramwerk op plaats 6 terecht was gekomen. In de wedstrijd, die volgde, werd er behoorlijk stevig en soms unfair gereden. Uiteindelijk werd Roy hier ook de dupe van, toen hij bij een uitremactie onsportief naast de baan werd gezet.Roy kon zijn weg vervolgen, maar had wel 8 plaatsen verloren en was teruggevallen naar een 16e plaats.
Na dit voorval kwam Roy snel in zijn ritme en passeerde de ene na de andere rijder en op plaats 11 rijdende zelfs 2 rijders in dezelfde bocht. Helaas was de race weer eens te kort en wist Roy er toch nog een prachtige 8ste plaats uit te slepen. Deze 8ste plaats in de prefinale betekende tevens de 8ste startpositie in de finale wedstrijd. Om dan in de finale nog een prodium te scoren, betekent een goede start en agressief rijden zeker in de beginronden van deze finalerace..
Na een eerste valse start werd de 2e start wel doorgelaten, ondanks de foute positie van enkele rijders in het oprijden naar de startlijn. In de eerste dubbele bocht was het al raak en spinden 2 rijders dwars voor het totale startveld. Alleen Maik Barten lag hiervoor en kon ongeschonden er vandoor gaan. Ook Roy kon een aanrijding niet meer vermijden en reed tegen een van de gespinde rijders aan. Ondanks dat een van de gespinde rijders persoonlijk werd aangereden, vond de wedstrijdleiding hier geen reden om de race tijdelijk te stoppen(code rood) en liet de wedstrijd gewoon verder gaan. Roy kon zijn wedstrijd hervatten op plaats 18 met een duidelijk kromme stuurinrichting. Uiteindelijk moest Roy na 4 ronden toch nog de strijd staken met een lekke linker voorband.
Een zeer trieste balans voor een Nederlands Kampioen in zijn eerste wedstrijd van het seizoen. Roy was dan ook ontzettend teleurgesteld over het verloop van de wedstrijden en het resultaat van dit weekend. Ook het management van Roy was zeker teleurgesteld en vond de gang van zaken tijdens beide wedstrijden redelijk unfair tegenover een aantal rijders en specifiek tegenover Roy. “Het laatste woord is hierover nog niet gesproken, op de wijze racen is gevaarlijk en onverantwoordelijk”, aldus een verongelijkte Hans Bakker. Ondanks de aanwezigheid van KNAF officials werd er niet ingegrepen door de wedstrijdleiding.Het team van Roy moet nu eerst alle geleden schade herstellen alvorens er opnieuw getraind kan worden.
De volgende wedstrijd wordt voor het team van Roy meer dan alleen de 2e NK wedstrijd, het management van Roy zal hier afhankelijk van de aanpak van de wedstrijdleiding uiteindelijk beslissen over een blijvende deelname aan de NK Chrono kampioenschappen. Alternatief voor de NK Chrono is zeker aanwezig, maar het management van Roy doet daar pas uitspraken over na de 2e NK Chrono in april.
Meer informatie over Roy Bakker: http://www.roybakkerracing.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten